Contact met Siem

Informatie voor Toegang en andere verwijzers

Stand van zaken aanmelding

Voor informatie over de stand van zaken van aanmeldingen, neem je contact op met:
zorgadministratie@metsiem.nl
of bel je naar tel.: 085 808 8859.

Inhoudelijk overleg over (nieuwe) cliënten,
(her)beschikkingen en/of ondersteuning Beschermd Wonen

Neem contact op met de sleutelfiguren beschermd wonen: mail hiervoor naar:
bw@metsiem.nl
 of bel naar: 085 000 5512.

Inhoudelijk overleg over (nieuwe) cliënten,
(her)beschikkingen en/of ondersteuning Begeleiding

Neem contact op met het gebiedsteam bij jou in de buurt:
(bekijk hier de bij de gebiedsteams horende postcodes)

Gebiedsteam 1: Tilburg Binnenstad en Midden-Zuid       
algemeen: GBTilburgBMZ@metsiem.nl 
teamleider Iris Treffers: Iris.Treffers@metsiem.nl

Gebiedsteam 2: Tilburg Oud-Noord
algemeen: GBTilburgON@metsiem.nl
teamleider Sabine Reijntjes: Sabine.Reijntjes@metsiem.nl 

Gebiedsteam 3: Tilburg Zuid en Zuid-Oost
algemeen: GBTilburgZZO@metsiem.nl
teamleider Anja Pijnenburg: Anja.Pijnenburg@metsiem.nl

Gebiedsteam 4: Tilburg Noord (Berkel-Enschot,
Udenhout, Biezenmortel)
algemeen: GBTilburgNBK@metsiem.nl.nl 
teamleider Wendy Snelders: Wendy.Snelders@metsiem.nl

Gebiedsteam 5: Tilburg West, Zorgvliet en de Blaak
algemeen: GBTilburgWZB@metsiem.nl
teamleider: Max Meulendijks: Max.Meulendijks@metsiem.nl

Gebiedsteam 6: Tilburg Reeshof
algemeen: GBTilburgR@metsiem.nl
teamleider Neeltje Roggeband: Neeltje.Roggeband@metsiem.nl 

Gebiedsteam 7: Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en
Gilze-Rijen

algemeen: GBWestABG@metsiem.nl
teamleider Kim Pellegrom: Kim.Pellegrom@metsiem.nl

Gebiedsteam 8: Dongen
algemeen: GBWestDongen@metsiem.nl
teamleider Jeske de Kock: Jeske.deKock@metsiem.nl

Gebiedsteam 9: Goirle, Hilvarenbeek en Oisterwijk
algemeen: GBOostGOH@metsiem.nl
teamleider Emily Simons: Emily.Simons@metsiem.nl

Gebiedsteam 10: Heusden
algemeen: GBHeusden@metsiem.nl
teamleider Kim Loos: Kim.Loos@metsiem.nl

Gebiedsteam 11: Loon op Zand
algemeen: GBloonopzand@metsiem.nl
teamleider Krista Boven: krista.boven@metsiem.nl 

Overige contactgegevens Siem

Administratie

Voor vragen over facturen of financiën mail je naar: 
administratie@metsiem.nl

Facturen

Om je facturen in te dienen mail je naar: 
facturen@metsiem.nl

Onderaannemers

Voor vragen van onderaannemers over herindicaties mail je naar:
herindicatieOA@metsiem.nl

Voor vragen van onderaannemers over contracten, tarieven etc. mail je naar:
aanbiedersWmo@metsiem.nl

Ontwikkelingsgerichte Arbeidsmatige Dagbesteding (OAD)

Alle vragen over OAD voor de gemeenten Tilburg, Dongen, Gilze Rijen, Hilvarenbeek en Alphen-Chaam en Baarle Nassau mail je rechtstreeks naar: OAD@Kikmaat.nl of je belt naar: 06 54 91 72 46. Voor de andere gemeenten geldt dat aanbieders contact kunnen opnemen met de gemeente zelf.

Voor alle overige vragen mail je naar: info@metsiem.nl of bel je naar tel.: 085 808 8859

Wil je werken bij Siem?

Leuk! Bekijk onze Werken bij Siem pagina voor meer informatie.

Antwoord:

Als je recht hebt op zorg stuurt de gemeente je hier een brief (de DAT-brief) over. Hierin staat dat er binnen twee weken contact met je wordt opgenomen.

Soms kan het door drukte wat langer duren.  Je kunt een paar extra dagen wachten. Zijn de twee weken ruim voorbij? Neem dan contact op met Siem. We kijken dan voor je wat de reden is dat het wat langer duurt. Je vindt onze contactgegevens op de pagina Contact op deze website.

Antwoord:

Voordat Siem jou kan helpen moet je eerst je hulpvraag bespreken met de gemeente waarin jij woont. Die onderzoekt of jij het best geholpen bent met ons aanbod of dat je beter af bent met een andere oplossing. Wanneer jouw gemeente aangeeft dat Siem jou de meest passende ondersteuning kan bieden, ontvang je een brief met de bevestiging dat je recht hebt op zorg. We noemen dit een DAT-besluit.  

Bekijk hier welke stappen je zet (van klacht tot afsluiten zorg) om je weer beter te voelen. 

Antwoord:

Siem is één partij waarin medewerkers uit 10 moederorganisaties samenwerken: ASVZ, Amarant, GGZ Breburg, Het Werkt, Impegno,  Prisma, RIBW Brabant, SMO Traverse, Sterk Huis en Thebe. 

Antwoord:

Als jouw gemeente heeft bepaald dat de Wmo-zorg wordt geleverd door Siem of een samenwerkingspartner, verandert jouw situatie in principe niet. Dus als Siem een overeenkomst heeft met jouw zorgaanbieder, blijf je zorg ontvangen van jouw zorgaanbieder. In ieder geval zolang die overeenkomst loopt. Maar misschien vinden jij of je begeleider het beter dat je ondersteuning gaat ontvangen van Siem. Dan kan dat. Wil je weten hoe dat proces loopt? Kijk dan hier.

Alle organisaties die onderdeel zijn van, of samenwerken met, Siem werken volgens dezelfde principes: Cliënten hoeven nooit, dus ook niet voor een nieuwe hulpvraag, opnieuw een beschikking voor zorg bij hun gemeente aan te vragen. We werken echt samen als een partij. En dus hebben we ook één ondersteuningsplan voor jou en zetten dit in één systeem. Jij hoeft je verhaal dus maar een keer te doen.

Antwoord:

In jouw gemeente is bepaald dat de Wmo-zorg wordt geleverd door Siem of een samenwerkingspartner. Als Siem en jouw zorgaanbieder niet (meer) samenwerken, betekent dat dat dat jij (in de toekomst) ondersteuning gaat ontvangen van Siem.

Jij hebt hier niet om gevraagd en daarom snappen we dat dit heel vervelend kan zijn voor je. We willen wel dat je weet dat wij er alles aan doen om deze overgang zo goed mogelijk te laten lopen en dat we jou zo goed mogelijk gaan ondersteunen. Weten hoe dat proces van overgaan verloopt? Kijk dan hier.

 

Antwoord:

Siem is één partij, waarin medewerkers vanuit 10 verschillende moederorganisaties samenwerken. Als je door je gemeente bent aangemeld bij Siem, zoeken wij de beste begeleider voor jou. We kijken naar waar jij woont en bij welke expertise en type persoon jij het meest gebaat bent. Je krijgt een vaste begeleider dichtbij jouw huis of een vaste begeleider van een beschermd wonen-locatie. Bij welke moederorganisatie deze persoon hoort, maakt dus niets uit. We kijken vooral naar wat aansluit op jouw persoonlijke hulpvraag.

Antwoord:

Dit is het besluit dat het zorgloket/de toegang van jouw gemeente maakt over jouw recht op zorg. Het DAT-besluit is eigenlijk een vaststelling dat je recht hebt op Wmo-zorg. Dit betekent dat jij deze zorg (grotendeels) vergoed gaat krijgen. De gemeente maakt hiervoor een officiële beoordeling van jouw situatie en behoeften.

Nadat jij een DAT-besluit hebt ontvangen van je gemeente en je samen met je vaste begeleider hebt nagedacht over de doelen die je wil bereiken, stellen jullie samen een ondersteuningsplan vast. Wanneer jij en je begeleider jullie handtekeningen onder het ondersteuningsplan hebben gezet, start officieel jouw ondersteuningstraject bij Siem. Je krijgt zo kort mogelijk en zo lang als nodig ondersteuning van Siem.

Antwoord:

Het aanvragen van een DAT-besluit bij de gemeente voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is nodig om aanspraak te maken op bepaalde voorzieningen en ondersteuning die vallen onder de Wmo.

Het aanvragen van een DAT-besluit is een belangrijke stap in het proces, omdat het de gemeente in staat stelt om ervoor te zorgen dat je de juiste ondersteuning ontvangt die past bij jouw specifieke behoeften en situatie. De gemeente maakt een officiële beoordeling van jouw persoonlijke situatie en behoeften. De gemeente bepaalt op basis van deze beoordeling of je recht hebt op beschermd wonen, begeleiding of dagopvang/dagbesteding. Wil je informatie en begeleiding bij het aanvragen van een Wmo-zorg, neem dan contact op met je eigen gemeente.

Simul betekent tegelijkertijd/samen in het Latijn. Dit verwijst naar de werkwijze van onze coalitie. We werken tegelijkertijd in het plan van en samen met en voor de cliënt.

Decem is het getal 10 in het Latijn. Dat verwijst naar de tien zorgpartijen die samenwerken.

Voeg je deze twee samen, dan krijg je Siem!

Antwoord:

De gemeentes Alphen-Chaam, Baarle Nassau, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, en Tilburg hebben samen de Wmo-begeleiding ingekocht bij Siem.